Toen ik nog maar pas bij de corporatie werkte, werd ik meteen verantwoordelijk voor een renovatieproject, dat op grote weerstand stuitte bij de huurders van het complex. Ik werd, nog nietsvermoedend, uitgenodigd om onze plannen voor een renovatie toe te lichten aan de bewoners. De bewonersgroep had de avond goed voorbereid. De voorzitter van de bewonersgroep eindigde zijn presentatie met de woorden: “ Dus wij eisen dubbel glas in de hele woning, centrale verwarming en dat zonder huurverhoging, want wij hebben jarenlang veel te huur betaald voor deze slechte en ongezonde woningen.” Het krappe zaaltje zat bomvol met bewoners. Het gejuich en applaus duurde minutenlang. Toen het eindelijk verstomde was het mijn beurt om iets te gaan zeggen over onze plannen…

Uiteindelijk heeft het twee jaar geduurd tot we konden beginnen met de werkzaamheden. Voor mij was dit een erg vervelende periode, waarin ik te maken kreeg met persoonlijke verwijten van bewoners en onbegrip in mijn eigen organisatie. (“waarom heb je nog niet geregeld dat we kunnen starten?”) Uiteindelijk kostte het project te veel tijd, te veel geld en was niemand tevreden. Mijn organisatie was ontevreden omdat het project door alle vertragingen en bemiddelingen veel duurder was uitgevallen en de huurders waren ontevreden omdat ze toch die huurverhoging moesten betalen. En ik baalde enorm. Als ik het allemaal over zou mogen doen…

Sociale Projectbegeleiding is een vak apart!
Een vak apart. Dat is sociale projectbegeleiding zeker. Maar ondanks mijn eerste ervaring vind ik het nog steeds een mooi vak. Maar soms is het ook echt een zwaar en lastig vak. Zeker bij bewonersavonden kunnen discussies soms verhit en met veel emoties verlopen. Maar ook individuele gesprekken met huurders kunnen moeizaam verlopen. Hoe zorg je er dan toch voor, dat de emoties weer tot bedaren komen en uiteindelijk iedere huurder op tijd mee werkt aan het project?

In de opleiding Sociale Projectbegeleiding, die ik voor Kjenning mag verzorgen,  gaan we uitgebreid in op alle aspecten van dit vak. U leert hoe u door een goede voorbereiding en een plan van aanpak dat past bij de situatie, niet in de valkuilen uit het voorbeeld hierboven hoeft te trappen.  En waarom weerstand er gewoon mag zijn en vanzelf weer over gaat.

Het begeleiden van bewoners bij sloop en renovatieprojecten is ook een mooi en uitdagend vak. Je ontmoet veel mensen, die in een spannende fase in hun leven zitten. Een verhuizing is immers één van de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven. Het geeft voldoening om mensen daarbij te kunnen helpen. Door kundig langs alle valkuilen te laveren, kom je toe aan die mooie aspecten van dit vak.

Hoe zijn jouw ervaringen bij het begeleiden van Sloop en Renovatieprojecten?